Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ekspert: Bezpieczeństwo no kolei – pamiętajmy o rozsądku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
25-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ekspert: Bezpieczeństwo no kolei – pamiętajmy o rozsądku
fot. MON
Patrolowanie linii przez służby mundurowe, nowoczesne rozwiązania techniczne i wzmożona czujność pracowników kolei oraz pasażerów – to najważniejsze elementy układanki zapewniającej bezpieczeństwo pasażerom kolei – uważa prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu Paweł Rydzyński. Ekspert przekonuje, by wobec rosyjskiej dywersji nie wpadać w panikę i ufać polskim służbom państwowym.

Nasz rozmówca podkreśla, że bezpieczeństwo na kolei to splot naczyń połączonych, z których żadnego nie należy rozpatrywać oddzielnie od pozostałych. – Z jednej strony mamy technologię: drony, kamery, wszystkie działania związane z cyberbezpieczeństwem, nowatorskie detektory do wykrywania materiałów wybuchowych, które PKP SA testują w ramach eksperymentalnego projektu unijnego. I tak dalej… Z drugiej strony mamy czynnik ludzki – i on jest niejednokrotnie najważniejszy. W końcu tragedii pod Garwolinem zapobiegły przede wszystkim czujne oczy pracowników kolei – przypomina prezes Stowarzyszenia.

Bezpieczeństwo ważniejsze od prędkości

Eksperci są zgodni co do tego, że rosyjskie zagrożenie będzie narastać. Nie jest wykluczone, że w pewnym momencie zarządca infrastruktury stanie wobec konieczności wyboru między bezpieczeństwem przewozów a ich sprawnością i przepustowością linii. – Jeśli niebezpieczne sytuacje będą się powtarzać, to mogą zdarzać się również sytuacje wprowadzania w dużej skali jazdy na widoczność, czyli z bardzo ograniczoną prędkością, zwłaszcza na trasach o szczególnym znaczeniu strategicznym – uważa Rydzyński.

Na razie jednak tak drastyczne środki nie są konieczne. – Dość skutecznym środkiem wzrostu bezpieczeństwa jest, paradoksalnie, siła. To trochę casus znany z meczów podwyższonego ryzyka. Jakkolwiek oczywiście trudno stawiać znak równości między stadionowymi chuliganami i terrorystami, to jednak zauważalna obecność służb mundurowych w przestrzeni publicznej oczywiście nie niweluje ryzyka w 100%, ale do pewnego stopnia je ogranicza – wskazuje nasz rozmówca. Na łamach naszych portali pisaliśmy już o ogłoszonej przez rząd Operacji Horyzont, mającej polegać między innymi na wspólnym patrolowaniu terenów kolejowych przez Straż Ochrony Kolei oraz wojsko (w akcji może wziąć udział nawet 10 tysięcy żołnierzy). Udziałem w pilnowaniu infrastruktury transportowej mocno chwali się też w ostatnich dniach policja.

– Ale przede wszystkim pamiętajmy o rozsądku. Najgorsza w tym momencie byłaby panika i przeświadczenie, że pasażerowie blisko 7 tys. pociągów wyjeżdżających każdego dnia na polskie tory są krytycznie zagrożeni. Wierzę, że służby nas chronią i pasażerowie są bezpieczni – zaznacza prezes SET.

Najmocniejsza ochrona dla najbardziej wrażliwych elementów

W kontekście rosyjskiej dywersji i ostatnich zatrzymań osób podejrzanych o sabotaż Rydzyński ocenia wprowadzenie trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE jako krok adekwatny. – To sygnał, że państwo podnosi gotowość służb, zwiększa monitoring i zakres kontroli na obiektach infrastruktury krytycznej. Ale samo podniesienie stopnia alarmowego to jedynie ramy, które trzeba wypełnić konkretną treścią – zastrzega.

Rząd i służby muszą, jego zdaniem, skoncentrować się na dwóch obszarach: cyberbezpieczeństwie i ochronie fizycznej infrastruktury liniowej. – Kolej to tysiące kilometrów torów i obiektów inżynieryjnych, które są trudniejsze do zabezpieczenia niż pojedyncze obiekty, takie jak np. stacje. Rosyjska dywersja, zarówno ta cyfrowa, jak i z wykorzystaniem sabotażystów, uderza przede wszystkim w te słabsze elementy – zwraca uwagę ekspert.

Społeczeństwo musi się zaangażować

Niedawno pisaliśmy również o postulatach rozbudowy i doposażenia Straży Ochrony Kolei. Pojawiają się opinie o konieczności głębszego zreorganizowania tej formacji poprzez wydzielenie SOK ze struktur PKP PLK. W ocenie prezesa SET nie jest to jednak najistotniejsze. – Znacznie ważniejsze niż reorganizacja instytucjonalna jest budowanie realnych kompetencji i zwiększenie efektywności działania poprzez inwestowanie w zasoby kadrowe i sprzęt, a także zacieśnianie współpracy z policją i ABW – wskazuje.

Walka z dywersją na kolei jest od lat częścią wysiłku wojennego Ukrainy. W jakich obszarach warto czerpać z doświadczeń sąsiada i sojusznika? – Pierwszy – to błyskawiczna komunikacja i reagowanie. Ukraińska kolej opracowała bardzo sprawne procedury reagowania po wykryciu zagrożenia. Po drugie – zaangażowanie społeczne. W Ukrainie dobrze działa model obywatelski, czyli zgłaszanie przez mieszkańców nietypowych sytuacji na sieci kolejowej – odpowiada Rydzyński. Jak dodaje – nie wiadomo jednak, czy polski model „społeczeństwa obywatelskiego” okaże się pod tym względem wystarczająco skuteczny.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Początek Operacji Horyzont

Prawo i polityka

Początek Operacji Horyzont

Roman Czubiński 21 listopada 2025

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Pasażer

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Jakub Rösler 20 listopada 2025

MI i MON: Jak chronić kolej? Furgalski: Wzmocnić SOK

Infrastruktura

MI i MON: Jak chronić kolej? Furgalski: Wzmocnić SOK

Roman Czubiński 19 listopada 2025

Zobacz również:

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Prawo i polityka

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Roman Czubiński 21 listopada 2025

Wojsko wesprze służby w ochronie infrastruktury przed dywersją

Infrastruktura

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Prawo i polityka

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Roman Czubiński 19 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

Początek Operacji Horyzont

Prawo i polityka

Początek Operacji Horyzont

Roman Czubiński 21 listopada 2025

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Pasażer

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Jakub Rösler 20 listopada 2025

MI i MON: Jak chronić kolej? Furgalski: Wzmocnić SOK

Infrastruktura

MI i MON: Jak chronić kolej? Furgalski: Wzmocnić SOK

Roman Czubiński 19 listopada 2025

Zobacz również:

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Prawo i polityka

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Roman Czubiński 21 listopada 2025

Wojsko wesprze służby w ochronie infrastruktury przed dywersją

Infrastruktura

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Prawo i polityka

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Roman Czubiński 19 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij